top of page

De Formule 1 in mijn Kookschrift

lauda-312t-1975.jpg
Formule 1: Welcome

De motor die F1 geschiedenis schreef: de Cosworth DFV 3,0 liter V8

Lotus_49-2 Cosworth DFV.jpg

Dit is een experiment. Ik heb dit artikel laten schrijven door ChatGPT. Ik heb er vervolgens vrijwel niets aan veranderd, ik heb alleen de foto's erbij gezocht.

Jos 'The Boss' Verstappen

Jos de Boss.jpg

De vader van wereldkampioen Max Verstappen is veel meer dan dat. Jarenlang was hij de meest succesvolle F1 coureur die ons land ooit gekend had. En het waren grote schoenen die hij moest vullen met voorgangers als Michael Bleekemolen, Carel Godin de Beaufort, Jan Lammers en Gijs van Lennep. Stuk voor stuk legendarische racers, niet vooral in de F1 maar ook in andere klassen.


1975 Ferrari 312 T

lauda-312t-1975.jpg

De prachtige Ferrari met de hoge luchthapper waarmee Niki Lauda in 1975 Wereldkampioen werd.

De Brabham BT46B: Het controversiële verhaal van de 'Fan-Car'

foto-gerold-smits-goodwood-1-714x357.png

Samen met zijn engineer David Cox bedacht Murray een andere manier om een vacuüm onder de auto te creëren. Ze lieten zich inspireren door een Can-Am-sportwagen, de Chaparral 2J, die de bijnaam 'Sucker Car' kreeg. De Chaparral deed mee aan het Can-Am kampioenschap in 1970, met twee ventilatoren aan de achterkant van de auto, aangedreven door een kleine tweetaktmotor, waardoor de lucht onder de auto vandaan werd gezogen, wat voor een lagere druk en meer downforce zorgde. De Chaparral 2J was destijds erg snel en Murray wilde een soortgelijk concept proberen met de BT46.

Formule 1: Nieuws
bottom of page